Boomer-generationen er fortsat den absolut største filantropiske bidragsyder i USA, men Millennials-generationen er i kraftig vækst og har nu overhalet Generation X.
Det viser en netop udgivet rapport fra Giving USA, som er en organisation, der løbende udgiver rapporter om filantropiske tendenser.
Rapporten ’Giving by Generation’ sammenligner år 2016 med 2022 og viser, at i den periode er de årlige private donationer til velgørenhed i USA steget med 40 procent for Millennials – generationen født mellem 1981 og 1996.
I 2016 gav Generation X (født 1965-1980) 34 procent mere end Millennials. Nu giver Generation X godt otte procent mindre end Millennials.
Også Generation Z (født 1997-2012) er flittige bidragsydere til velgørenhed. I 2022 gav Generation Z donorer årligt 5.162 kroner. For Millennials var tallet 9.142 kroner. Generation X donorer gav 8.431 kroner årligt, og Boomers (født 1946-1964) donerede 17.746 kroner.
Rapporten fokuserer udelukkende på private donationer i USA, og da filantropisk virksomhed i USA er helt anderledes end i Danmark, er det vanskeligt at sammenligne én til én i forhold til donationsområder.
I USA giver alle generationer absolut mest til bederum - ’Places of worship’. I alle fire generationer ligger ’Places of worship’ blandt de tre største donationsformål.
For de yngste i Generation Z ligger ’Sundhed/medicin’ nummer to fulgt af ’Miljø’. Millennials giver næstflest penge til ’Trosbaserede organisationer’ og tredje flest penge til ’Nonprofit hospitaler’.
Hos Generation X ligger ’trosbaserede organisationer’ og ’Sundhed/medicin’ på anden og tredjepladsen. Hos Boomer donorerne ligger ’Uddannelse’ på andenpladsen og ’Trosbaserede organisationer på tredjepladsen’.
Fysisk post virker stadig
Undersøgelsen viser også, at direct-mail-kampagner med fysisk post fra velgørenhedsorganisationer har stor indflydelse på donationer.
Ganske overraskende er Millennials – dem der i dag er mellem 27 og 42 år – en generation, der gerne modtager målrettede fysiske breve, og hvor det samtidig er mest sandsynligt, at det fysiske brev motiverer til en donation.
Hele 59 procent af Millennials er blevet motiveret til at give donationer efter modtagelse af et fysisk brev. For de to ældre generationer er tallet 52 procent, og for de yngste i Generation Z 45 procent.
Millennials er samtidig også gruppen, der med størst sandsynlighed motiveres til at støtte velgørenhed via e-mailhenvendelser. Så for begge typer kommunikation ligger Millennials nu i top.
Smartphones i kraftig vækst
Onlinedonationer er i vækst hos alle generationer, det samme er det gennemsnitlige antal online donationer over en 12 måneders periode.
”Sørg for at sikre, at det er let for donorer at give penge via din hjemmeside – ellers står du til at miste penge,” lyder det i rapporten.
Med øget udbredelse af smartphones viser rapporten også, at brug af smartphones og tablets i stigende grad bruges til at donere penge gennem en velgørenhedshjemmeside. I 2016 sagde 25 procent, at de havde brugt deres smartphone eller tablet til at donere. I 2022 var andelen steget til 38 procent.
Grundet væksten i brugen af smartphones konkluderer rapporten, at velgørenhedsorganisationer altid skal tænke i kommunikation til mobile platforme. For er ens hjemmeside ikke fuldt opdateret til mobilbrug, kan det risikere at få direkte indflydelse på de private donationer.
Øget behov for kommunikation
Forskellene mellem generationerne afspejler sig også i spørgsmålet om faste månedlige donationer versus lejlighedsvise donationer.
Jo yngre generation, jo større en andel foretrækker faste månedlige donationer. Kun 18 procent af Boomers foretrækker månedlige donationer, hvorimod hele 62 procent af Generation Z foretrækker månedlige donationer.
En anden forskel er behovet for kommunikation fra de velgørenhedsorganisationer, som de private donorer støtter.
Samlet set er behovet for at modtage et nyhedsbrev minimum en gang om måneden steget, og jo yngre donorer desto større ønske om løbende kommunikation.
Hele 70 procent i Generation Z vil byde et fysisk brev velkommen minimum en gang om måneden. Det falder til 64 procent hos Millennials, 44 procent hos Generation X og 20 procent fra Boomer-donorer.
Rapporten ’Giving by Generation’ er lavet af marketing og fundraising-firmaet Dunham+Company i samarbejde med analysefirmaet Campbel Rinker.
Undersøgelsens resultater baserer sig på svar fra 1.391 private amerikanske donorer i 2016, og 1.400 i 2022. Alle deltagere har givet minimum 20 dollars til velgørenhed året før undersøgelsen.